ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΝΝΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ -ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΡΙΤΕΚΝΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ: ΑΝΝΑ ΕΥΘΥΜΙΟΥ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Α’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Υπουργό Εσωτερικών
Θέμα: Τροποποίηση του αρθρ. 202 του Ν. 3463/2006 αναφορικά με τη
δυνατότητα επιχορηγήσεων και βοηθημάτων από τους δήμους
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί,
Η υπογεννητικότητα αποτελεί μείζον ζήτημα για την χώρα μας τα
τελευταία χρόνια. Μάλιστα, σύμφωνα με τα προσωρινά αποτελέσματα της
Απογραφής Πληθυσμού 2021 που διενήργησε η Ελληνική Στατιστική Αρχή
(ΕΛΣΤΑΤ), ο μόνιμος πληθυσμός της Ελλάδας ανέρχεται στα 10.432.482,
καταγράφοντας μείωση 3,5% σε σχέση με την απογραφή του 2011. Ειδικότερα
στην Ελλάδα, υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες οι δείκτες που σχετίζονται
με το δημογραφικό ζήτημα είναι ακόμη πιο απογοητευτικοί σε σχέση με
στοιχεία της ΕΕ, κάτι που καταδεικνύει την ανάγκη να υπάρξουν δράσεις και
πρωτοβουλίες της Πολιτείας με σκοπό να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, μέσω
της έμπρακτης στήριξης της οικογένειας.
Στην κατεύθυνση της στήριξης των οικογενειών, και ιδιαίτερα των
πολύτεκνων και τρίτεκνων, έρχονται και οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 58
του Ν. 4795/2021, που τροποποιούν την παρ.2 του άρθρου 202 του
Ν.3463/2006, σύμφωνα με τις οποίες οι δήμοι, με απόφαση δημοτικού
συμβουλίου, δύνανται να χορηγούν είδη διαβίωσης ή περίθαλψης, κυρίως
ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, καθώς και χρηματικά βοηθήματα σε
οικονομικά αδύνατους κατοίκους, τρίτεκνους και πολύτεκνους, σε εξαιρετικές
περιπτώσεις αλλά και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη, οι εξαιρετικές περιπτώσεις
και η αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης τίθενται ως προϋποθέσεις
για την παροχή των προαναφερθέντων βοηθημάτων, δημιουργώντας δυσκολίες
στις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων να ορίσουν ποιες είναι αυτές. Παρόλο που
οι διοικήσεις των δήμων μέσω των συλλογικών τους οργάνων επιθυμούν να
βοηθήσουν τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, καθώς και τους πιο
ευάλωτους οικονομικά δημότες, αυτό προσκρούει στην παραπάνω νομοθεσία.
Προς επίρρωση των παραπάνω έχει γνωμοδοτήσει σχετικά και το ΝΣΚ με
την υπ. άριθμ. 490/07 γνωμοδότησή του, έπειτα από ερώτημα ποια η έννοια
των όρων, εξαιρετικές περιπτώσεις, έκτακτη και σοβαρή ανάγκη, οικονομική
αδυναμία, της παραγράφου 2 του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και
Κοινοτήτων ως εξής: «δεν είναι δυνατή η απαρίθμηση των περιπτώσεων, καθώς
δεν μπορεί να προσδιοριστεί εκ των προτέρων η περιπτωσιολογία των
καταστάσεων οι οποίες είναι δυνατόν να εμφανιστούν.»
Προς επίλυση του ζητήματος αυτού, στην από 28-04-2022 συνεδρίασή της
η ΚΕΔΕ έλαβε την υπ’ αριθμ. 135/28-04-2022 απόφασή της, δυνάμει της οποίας
πρότεινε την κάτωθι νομοθετική ρύθμιση:
Η παρ.2 του άρθρου 202 του Ν3463/2006, όπως ισχύει, τροποποιείται ως
εξής:
«Επιτρέπεται να χορηγούνται στους οικονομικά αδύνατους κατοίκους, τους
τρίτεκνους, πολύτεκνους και ΑΜΕΑ είδη διαβίωσης ή περίθαλψης, κυρίως
ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
Με τους ίδιους όρους επιτρέπεται να χορηγούνται εφάπαξ χρηματικά βοηθήματα.
Επιτρέπεται επίσης η χορήγηση εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος στις
περιπτώσεις γέννησης κάθε παιδιού πάνω από το δεύτερο, με αυστηρές
προϋποθέσεις και εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία καθορίζονται
στη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου
Η παροχή χρηματικών επιχορηγήσεων επιτρέπεται μόνον εφόσον έχει
εγγραφεί σχετική πίστωση στον οικείο προϋπολογισμό για το σκοπό αυτό. Το
συνολικό ποσό των επιχορηγήσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα και μισό
εκατοστό (1,5%) των τακτικών εσόδων του Δήμου.
Τα βοηθήματα αυτά είναι αφορολόγητα, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε
κράτηση, δεν κατάσχονται ούτε συμψηφίζονται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς
Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, Ο.Τ.Α. και νομικά πρόσωπα αυτών ή πιστωτικά
ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή
οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.»
Ως βουλευτής Α ́ Θεσσαλονίκης, γίνομαι δέκτης του θέματος αυτού από
φορείς της Α’βαθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφέρειάς μου, οι οποίοι
θεωρούν αναγκαία την απαλοιφή των προϋποθέσεων «εξαιρετικές περιπτώσεις»
και «έκτακτης ανάγκης» στην διάταξη αυτή, ώστε να είναι εφικτή η εκ μέρους των
Δήμων δυνητική ενίσχυση πολύτεκνων και τρίτεκνων οικογενειών αλλά και
οικονομικά ευάλωτων συνανθρώπων, στα πλαίσια των οικονομικών δυνατοτήτων
του εκάστοτε δήμου.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Αν είναι στις άμεσες προτεραιότητές σας η τροποποίηση του αρθρ. 202 του Ν.
3463/2006 αναφορικά με τη δυνατότητα επιχορηγήσεων και βοηθημάτων σε
οικονομικά αδύνατους, πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες από την τοπική
αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού σύμφωνα με τα παραπάνω.
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Με εκτίμηση,
Άννα Ευθυμίου
Βουλευτής Ν.Δ. Α’ Θεσσαλονίκης