ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΑΕΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ 2021

0
1231

ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΑΕΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ 2021

Δόθηκε στη δημοσιότητα  το νομοσχέδιο του ΥΠ. Παιδείας που αφορά στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, τη διάρκεια φοίτησης και την αστυνόμευση των Πανεπιστημιακών χώρων. Οι αλλαγές είναι σημαντικές. Κάποιες από αυτές θα ισχύσουν από τις προσεχείς Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021 και κάποιες άλλες από τις Πανελλαδικές του 2022.

Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) θα ισχύσει από φέτος. Ας δούμε πως θα λειτουργεί.

1ο Βήμα. Αφού γίνουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις και ανακοινωθούν οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων, θα υπολογίζεται ο μέσος όρος της βαθμολογίας των υποψηφίων όλης της Ελλάδας σε κάθε ένα από τα 4 μαθήματα του κάθε Επιστημονικού Πεδίου, χωρίς την εφαρμογή κανενός συντελεστή. Στον πίνακα 1 βλέπουμε τους μέσους όρους σε κάθε μάθημα, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το 1ο Επιστημονικό Πεδίο στις Πανελλαδικές του 2020.

2o Βήμα: Υπολογίζεται ο Μέσος Όρος των Μέσων Όρων των 4 μαθημάτων, χωρίς και πάλι την εφαρμογή κανενός συντελεστή βαρύτητας.

3ο Βήμα: Αυτός ο Μέσος Όρος, που στο παράδειγμά μας για το 1ο Πεδίο είναι 11,10 πολλαπλασιάζεται με ένα συντελεστή, που μπορεί να επιλέξει κάθε τμήμα χωριστά. Ο συντελεστής αυτός πρέπει να κινείται σε ένα εύρος που θα καθοριστεί αργότερα με Υπουργική Απόφαση από το Υπουργείο Παιδείας και μπορεί να αλλάζει κάθε χρόνο. Δόθηκε ως παράδειγμα το εύρος από 0,8 έως 1,2. Παλαιότερα είχε δοθεί ως παράδειγμα από 0,65 έως 1,1. Κάθε τμήμα επιλέγει το συντελεστή που επιθυμεί, μέσα στο επιτρεπόμενο εύρος, και με το γινόμενο του συντελεστή επί το Μέσο Όρο του Πεδίου προκύπτει η Ε.Β.Ε. του κάθε τμήματος. Στον πίνακα 2 φαίνονται οι Ε.Β.Ε. ανάλογα με τον συντελεστή που εφαρμόζεται κάθε φορά, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τις βαθμολογίες του 2020. Συνεπώς το κάθε τμήμα μπορεί να έχει διαφορετική Ε.Β.Ε.. Λογικά η Ε.Β.Ε. δεν αφορά τις περιζήτητες σχολές, αλλά τις σχολές χαμηλής ζήτησης που έχουν χαμηλή βάση.

4ο Βήμα: Υπολογίζεται ο μέσος όρος των βαθμών του υποψηφίου, χωρίς την εφαρμογή κανενός συντελεστή, και συγκρίνεται με την Ε.Β.Ε. κάθε τμήματος του Επιστημονικού Πεδίου που έχει επιλέξει ο υποψήφιος. Δημιουργείται η λίστα με όλα τα τμήματα που η Ε.Β.Ε. τους είναι μικρότερη ή ίση με το μέσο όρο στα 4 μαθήματα, χωρίς συντελεστές βαρύτητας. Αυτή η λίστα αποτελεί το σύνολο των σχολών τις οποίες έχει δικαίωμα να δηλώσει ο υποψήφιος.

5ο Βήμα. Υπολογίζονται τα μόρια του υποψηφίου, εφαρμόζοντας τους συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα κάθε πεδίου, όπως έχουν οριστεί φέτος. Από του χρόνου κάθε τμήμα θα μπορεί να ορίζει τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας. Τελικά από όσα τμήματα έχει δηλώσει στο Μηχανογραφικό του θα εισαχθεί σ’ αυτό που έχει δηλώσει στην υψηλότερη σειρά προτίμησης.

Αντίστοιχη διαδικασία για τον ορισμό της Ε.Β.Ε. εφαρμόζεται και στα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες για την εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ. Μέχρι τώρα ίσχυε η βάση του 10 για τα ειδικά μαθήματα και όχι για τις πρακτικές δοκιμασίες. Εφαρμόζεται ακόμη στα ΕΠΑ.Λ. και στις Επαναληπτικές Εξετάσεις, δηλαδή παντού. Αυτή είναι η μόνη αλλαγή που θα έχουμε από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021.

Είναι προφανές ότι αρκετές χιλιάδες υποψηφίων θα μείνουν εκτός ΑΕΙ. Αυτό δεν είναι κακό, καθώς τώρα περνούν σχεδόν όλοι, για να εγκαταλείψει αργότερα τις σπουδές του περίπου το 30% των φοιτητών. Ακόμη ο αριθμός των εισακτέων μεγάλωσε τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια που οι φοιτητές δεν χωρούν στα Πανεπιστήμια με αποτέλεσμα να παρέχεται κακή εκπαίδευση σε όλους τους φοιτητές.

Ενώ λοιπόν η προσπάθεια μείωσης του αριθμού των εισακτέων είναι λογική, ο τρόπος με τον οποίο επιχειρείται να γίνει είναι προβληματικός. Αν γινόταν ανακατανομή των θέσεων των εισακτέων θα είχαμε λιγότερους εισακτέους στα κεντρικά ΑΕΙ, θα μπορούσε να βελτιωθεί η διδασκαλία και δεν θα είχαμε εισακτέους με 3.000 μόρια στα χαμηλής ζήτησης τμήματα, γιατί η μείωση του αριθμού των εισακτέων κατά 10.000 θέσεις αρκεί για να λυθεί το πρόβλημα, όπως συνέβαινε προ τριετίας, που δεν υπήρχε αυτό το πρόβλημα. Να αναφέρουμε ότι η βάση στο τμήμα Μαθηματικών Σάμου το 2020 ήταν 3.125 μόρια, το 2019 ήταν 7.501 μόρια και το 2018 ήταν 10.088 μόρια.

Τώρα θα παραμείνει ο συνωστισμός των φοιτητών στα κεντρικά ΑΕΙ και θα αδειάσουν τα περιφερειακά, που αναγκαστικά θα οδηγηθούν στο κλείσιμο, ελλείψει φοιτητών. Εκτός αν αυτός είναι ο στόχος.

Επιπλέον η διαδικασία με την Ε.Β.Ε. αυξάνει την πολυπλοκότητα του συστήματος, χωρίς κανένα λόγο, αφού η λύση είναι απλή και έχει ήδη εφαρμοστεί τα προηγούμενα χρόνια. Επιπλέον η εφαρμογή της από φέτος θα δυσκολέψει την πρόσβαση στα ΑΕΙ των υποψηφίων του 2021, που στη διάρκεια της φοίτησής τους στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου έχουν υποστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα τηλεκπαίδευση, που είναι, κατά γενική ομολογία, δυσκολότερη από τη δια ζώσης εκπαίδευση, γι’ αυτό και μειώθηκε η ύλη των Πανελλαδικών και τις δύο χρονιές της τηλεκπαίδευσης. Επιπλέον έχουν υποστεί μεγάλα διαστήματα εγκλεισμού, που τσακίζει την ψυχολογία των εφήβων.

Μία ακόμη πληροφορία που πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι του 2021 για τις σχολές του 1ου Πεδίου είναι ότι αν θελήσουν να εξεταστούν και στις Πανελλαδικές του 2022 θα εξεταστούν στα Λατινικά και όχι στην Κοινωνιολογία, γιατί σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο δεν θα υπάρξει ξανά παλαιό και νέο σύστημα. Σε κάθε αλλαγή του συστήματος εισαγωγής οι απόφοιτοι των προηγούμενων ετών θα εξετάζονται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με τους τελειόφοιτους.

Σε επόμενο άρθρο μας θα δούμε τις αλλαγές που αφορούν στους μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β’ Λυκείου.

Πίνακας 1: Πανελλαδικές 2020, 1ο Επιστημονικό Πεδίο
Μέσος Όρος
Νέα Ελληνική Γλώσσα 11,72
Αρχαία Ελληνικά 10,19
Ιστορία 10,21
Κοινωνιολογία 12,29
Μέσος Όρος των 4 Μαθημάτων 11,10
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης
Πίνακας 2: Η ελάχιστη βάση Εισαγωγής σύμφωνα με τις Πανελλαδικές 2020
  Μ.Ο. επιδόσεων Ε.Β.Ε. με 0,65 Ε.Β.Ε. με 0,80 Ε.Β.Ε. με 1,10
1ο Πεδίο 11,1 7,21 8,88 12,21
2ο Πεδίο 11,44 7,4 9,15 12,58
3ο Πεδίο 11,56 7,5 9,25 12,72
4ο Πεδίο 9,81 6,37 7,85 10,46
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης