Eν όψει των επερχόμενων εξετάσεων

0
206

Μήνυμα για τους/τις κηδεμόνες από την σχολική ψυχολόγο, κ. Καμπουρίδου, εν όψει των επερχόμενων εξετάσεων

Για τους κηδεμόνες

Μήνυμα για τους/τις κηδεμόνες από την σχολική ψυχολόγο, κ. Καμπουρίδου, εν όψει των επερχόμενων εξετάσεων

Αγαπητοί/-ές κηδεμόνες,

Σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως κι εσείς γνωρίζετε, θα διεξαχθούν οι ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις των μαθητών/-τριών. Έχοντας, ήδη, συνομιλήσει με ποικίλους τρόπους με τα παιδιά και τους/τις εκπαιδευτικούς, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς (συζητήσεις, ομαδικές δράσεις, ατομική συμβουλευτική όπου χρειαζόταν), το παρακάτω μήνυμα απευθύνεται σε εσάς, τους/τις κηδεμόνες, καθώς είναι μία περίοδος στη ζωή των παιδιών που βιώνουν και οι κηδεμόνες με τον τρόπο τους.

Η φετινή σχολική χρονιά υπήρξε μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις για τους/τις μαθητές/-τριες όλων των τάξεων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είτε αναφερόμαστε σε παιδιά της α’ γυμνασίου, είτε της γ’ λυκείου, η επαφή με την εμπειρία των εξετάσεων, φέτος, ενέχει πρωτόγνωρες δυσκολίες. Θα ήθελα, επομένως, από τη θέση μου ως ειδικός ψυχικής υγείας, να σας προτρέψω να αναστοχαστείτε πάνω σε μερικά ζητήματα που αφορούν και επηρεάζουν τη σχολική ζωή των παιδιών.

Τα χρόνια της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης έχουν επηρεάσει ποικιλοτρόπως τα περισσότερα παιδιά. Ίσως να είδατε τα παιδιά σας, ανά διαστήματα, να αντιδρούν διαφορετικά από το συνηθισμένο. Από τη μία, οι μαθητές/-τριες κλήθηκαν να απομακρυνθούν από το σχολικό περιβάλλον ως φυσικό τόπο για περισσότερο από ένα έτος στο σύνολο. Ακόμη και για τις περιπτώσεις παιδιών που φάνηκε να προσαρμόζονται εύκολα σε αυτήν τη νέα συνθήκη, δεν πρέπει να ξεχνάτε πως βίωσαν ένα διάστημα απομόνωσης, όπου το σχολείο όπως το γνωρίζαμε όλοι/-ες ως τότε δεν υπήρξε. Από την άλλη, φέτος τα παιδιά κλήθηκαν να επιστρέψουν στην «προ-covid» εποχή με όλες τις υποχρεώσεις που αναμένονταν να εκπληρωθούν από τα ίδια.

Την φετινή χρονιά, το άγχος μπροστά στην πρόκληση των εξετάσεων είναι αυξημένο. Τα παιδιά απείχαν από τις εξετάσεις δύο έτη, διάστημα ικανό να κάνει την εμπειρία πολύ δυσκολότερη. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν, ταυτόχρονα, μεγάλη αγωνία που ξεκινά από την αβεβαιότητα των καιρών μας. Τα κίνητρά τους είναι συχνά μειωμένα και το διάστημα της τηλεκπαίδευσης, σε μεγάλο ποσοστό μαθητών/-τριών, έχει αφήσει γνωστικά ελλείμματα, πράγμα φυσικό δεδομένης της κατάστασης.

Χρειάζεται, λοιπόν, ανοχή και υπομονή γιατί έχετε να κάνετε με εφήβους και έφηβες των οποίων ο συναισθηματικός κόσμος είναι ούτως ή άλλως ευάλωτος. Χρειάζεται, να αναστοχαστείτε πάνω στις προσδοκίες σας. Είναι μία χρονιά επανένταξης, μία χρονιά δοκιμών.

  • Υπενθυμίστε στα παιδιά σας ότι τα λάθη επιτρέπονται τονίζοντας τις φετινές προκλήσεις
  • Ακούστε τις ανησυχίες τους
  • Μιλήστε τους για έννοιες όπως η επιτυχία και η αποτυχία και δώστε τους να καταλάβουν πως μία απρόσμενη εξέλιξη στις εξετάσεις δεν αποτελεί την αρχή μίας αποτυχημένης σχολικής πορείας
  • Αφήστε τα να ξεσπάσουν προσπαθώντας να κατανοήσετε τη θέση τους
  • Δώστε τους χρόνο να προσαρμοστούν εκ νέου στη σχολική ζωή
  • Να θυμάστε πως τα χρόνια της πανδημίας έχουν αφήσει το αποτύπωμα τους σε όλα τα άτομα ανεξαιρέτως ακόμη και αν δεν αντιμετώπισαν έντονες πρακτικές δυσκολίες στη ζωή τους.

Σας εύχομαι καλό κουράγιο αυτήν την περίοδο, εφόσον χρειαστεί, και καλό καλοκαίρι.

Καμπουρίδου Κατερίνα

Σχολική Ψυχολόγος